‘Wil je bijblijven, dan is Dental Plek dé plek!’
Krystle Bijman, Operationeel manager bij Freshtandartsen, is één van de eerste gebruikers van Dental Plek. Momenteel is Freshtandartsen eigenaar van tien praktijken, verspreid over ons land en daar komen er in het eerste kwartaal van 2018 nog een aantal bij. Krystle is verantwoordelijk voor het management binnen al deze praktijken. Dental Plek is voor haar een uitkomst om contact te houden met haar collega’s en ze te voeden met need to know en nice to know informatie.
Alles in één
‘Dental Plek is heel geschikt voor zowel de kleine als de grote praktijk. Ben je klein dan vergroot je met Dental Plek je praktijk door makkelijk contact te leggen met collega’s uit het vak en je te voeden met branche-informatie. Heb je een grote praktijk, dan is het vaak al een hele klus om van je eigen collega’s te weten hoe het met ze gaat en ze te informeren en voeden’, vertelt Krystle. ‘Dental Plek kwam voor mij precies op het goede moment. Freshtandartsen groeit redelijk snel. Ik ben intensief betrokken bij overnametrajecten, maar moet daarnaast ook het contact onderhouden met de bestaande praktijken. Ik stuur mijn collega’s veel mail en daarnaast bel ik geregeld en onderhoud allerlei groepsapps. Het functioneert, maar praktisch en efficiënt is het niet. Bijna had ik een contract afgesloten voor een documentatie- en takensysteem, om een onze documenten en protocollen veilig en overzichtelijk op te slaan. Net op tijd tipte een collega mij over het bestaan van Dental Plek: een sociaal intranet, sociaal extranet, documentatiesysteem en takensysteem in één. Ideaal!’
Fresh ontzorgt en faciliteert
‘Het voeren van een praktijk vraagt tegenwoordig om totaal andere vaardigheden dan vijfentwintig jaar geleden’, legt Krystle uit. ‘Denk aan de ontwikkeling van de tarieven, de druk die ontstaat door de wet en regelgeving en de toegenomen investeringsnoodzaak. Er is op het moment een enorme vergrijzing onder tandartsen. Er zijn veel tandartsen die stoppen en tandartsen die nog een paar jaar willen doorwerken, maar geen zin meer hebben in allerlei ‘rompslomp’. Om deze tandartsen te ontzorgen en faciliteren is Freshtandartsen opgezet. Bij Freshtandartsen begrijpen we heel goed dat de patiënt voor de behandelaar komt, we zetten in op deze loyaliteit. Het is geen geheim, maar in principe zou de patiënt niets van de overname moeten merken.’
Fresh.dentalplek
‘Omdat er zoveel praktijken onder Freshtandartsen vallen wilden wij graag een eigen (Dental) Plek. Special voor ons is ‘fresh.dentalplek.nl’ aangemaakt. We hebben hiermee een groter bereik binnen onze groep’, legt Krystle uit. ‘Onze collega’s hebben genoeg informatie en kennis in huis dat gedeeld kan worden op het platform, zodat het levendig blijft. Daarnaast is er wel de mogelijkheid om contact te leggen met collega’s binnen andere praktijken en informatie op te zoeken die voor de gehele branche interessant is.’
Alleen maar enthousiaster
‘8 januari lanceren we Dental Plek bij 130 collega’s. We zijn achter de schermen natuurlijk al een tijdje bezig. Binnen iedere praktijk hebben we twee ‘ambassadeurs’ aangewezen. Zij moeten ervoor gaan zorgen dat alle communicatie via Dental Plek verloopt en dat documenten hier netjes op komen te staan. Nu we er zo druk mee bezig zijn zie ik steeds meer mogelijkheden. Dat is zo leuk’, aldus de enthousiaste Krystle. ‘Ik heb verschillende groepen aangemaakt. De meeste zijn ‘open’, maar die voor de praktijkmanagers en het servicecentrum heb ik gesloten. Dit om er voor te zorgen dat de collega’s zich vrij voelen om alles te kunnen delen via dit medium.’
‘Ik hoop dat alle collega’s enthousiast gebruik gaan maken van het platform. Maar, er is een verschil tussen hoop en verwachting’, lacht Krystle. ‘De praktijk wijst over het algemeen uit dat er een aantal collega’s voorop lopen en dan anderen langzaam aansluiten. De ambassadeurs zullen er in het begin bovenop moeten zitten en aan moeten geven dat wil je bijblijven, Dental Plek dé plek is. Telefoon, e-mail en WhatsApp is binnen onze praktijk geen communicatiemiddel meer.’
Tips en tricks
‘Voorafgaand aan de implementatie van het platform heb ik intensief contact gehad met Guus Vreeswijk, de eigenaar van Dental Plek. Zijn verhaal over de mogelijkheden heeft me enthousiast gemaakt’, vertelt de Operationeel manager. ‘Maar, nu ik er daadwerkelijk mee werk, worden zijn woorden pas echt duidelijk. Omdat het nu aan ons is om het platform te vullen en te laten leven ben ik een beetje bang dat we straks maar de helft van de mogelijkheden van het platform benutten. Ik heb dan ook bij Guus aangegeven dat ik graag na een periode van ongeveer vier maanden nog eens een ambassadeurssessie organiseer met mensen van Dental Plek erbij. Dan laten wij zien hoe we het platform hebben ingericht en gebruiken en kunnen zij aangeven welke mogelijkheden we nog laten liggen. Wij worden en blijven graag gevoed met tips en tricks. Ik wil andere (potentiële) gebruikers ook helpen, mocht daar behoefte aan zijn. Als mensen nog twijfelen aan Dental Plek of willen weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat, dan mogen ze me gerust bellen!’