In gesprek met Rutger Sonneveld, eigenaar van Sonneveld Zorgadvies
‘Ik werd écht enthousiast over Dental Plek toen ik als interimmanager met het platform in aanraking kwam’
‘Na tien jaar ervaring op te hebben gedaan op verschillende terreinen in de zorg, ben ik drie jaar geleden gestart met Sonneveld Zorgadvies. De naam zegt het al, ik geef advies en ondersteuning aan zorginstellingen en organisaties op het gebied van kwaliteit en veiligheid’, vertelt Rutger. ‘Met mijn eigen bedrijf neem ik tijdelijke interim klussen aan en adviseer en monitor ik praktijken met behulp van het ontwikkelde jaarprogramma of op maat. Daarnaast geef ik ook trainingen op het gebied van veiligheid en communicatie.’
‘Via via ben ik zo’n anderhalf jaar geleden in contact gekomen met Guus Vreeswijk. Guus en ik richten ons allebei op de onderwerpen ‘veiligheid en communicatie’. Met de aankomende AVG (privacywetgeving die in mei 2018 is ingevoerd) hadden we direct genoeg gesprekstof’, geeft Rutger aan. ‘Deze wet zorgde voor veel commotie in de dentale wereld. Al vrij snel spraken we af om samen langs de verschillende dental depots te gaan voor een lezing over de AVG: wat is de AVG en hoe weten praktijken of ze er klaar voor zijn. Een leuke en succesvolle tour door het land.’
‘Tijdens onze gezamenlijke lezingen heb ik natuurlijk veel over het gebruik en de voordelen van Dental Plek gehoord. Het sprak me toen zeker al aan, maar ik was ook kritisch. Zouden mensen echt afstand nemen van e-mail en What’s App? Maar, ik werd écht enthousiast over het platform toen ik als interimmanager bij praktijken met Dental Plek in aanraking kwam. Ik maak nu zelf mee wat het een praktijk kan opleveren. Mijn eerste ervaring was bij een praktijk in het noorden van het land. Daar was vanuit de organisatie duidelijk aangegeven: vanaf nu loopt alle communicatie en documentatie via Dental Plek. Werk je er niet mee dan mis je informatie. Het is voor het succes belangrijk het zo duidelijk te stellen’, benadrukt Rutger.
‘Momenteel ben ik als interimmanager werkzaam bij een andere praktijk in het noorden van het land. Deze praktijk gaat verhuizen en is ook onderdeel van een keten. Mijn taak is het coördineren van de verhuizing en er tegelijkertijd voor zorgen dat de praktijk blijft draaien en voldoet aan de kwaliteits- en veiligheidseisen. De praktijken van opkomende keten werken allemaal met Dental Plek. Ook nu ervaar ik het voordeel van alles binnen één platform: het geeft rust en duidelijkheid. Ook het werken met verschillende groepen is heel fijn: altijd op de hoogte en geen overkill aan informatie.’
‘Eén van de trainingen die ik geef wordt verzorgd door Implacademy. Implacademy is een opleidingscentrum voor bij- en nascholing in de restauratieve tandheelkunde. Ook zij werken met Dental Plek. Voor cursisten wordt een groep aangemaakt. Zo vergaren ze kennis en leren van elkaar. Ook kunnen ze vragen stellen en casuïstiek inleveren. Als er na een lezing nieuws is plaats ik dit ook in de groep. Je bereikt iedereen. Erg handig.’
‘Ik werk dus vanuit mijn rol als interim manager en trainer al met Dental Plek. Nu alleen nog vanuit mijn rol als adviseur’, lacht Rutger. Ik adviseer momenteel een twintigtal praktijken. Samen hebben we een jaarplan opgesteld waaruit we iedere maand een thema behandelen, denk aan personeel en infectiepreventie. Na dit jaar heeft de praktijk alle thema’s behandeld en daarmee de praktijk op orde. Ik hanteer hierbij een nulmeting, tussenmeting en eindmeting. Hierdoor zien praktijken zichzelf groeien. Dit motiveert. In de tijd die ik nog ‘over’ had heb ik een kwaliteitshandboek ontwikkeld. Samen met Guus ben ik aan het kijken hoe ik met mijn ‘adviespraktijken’ kan samenwerken en communiceren via Dental Plek en hoe ik deze praktijken toegang kan geven tot mijn kwaliteitshandboek. Kortom, ook in mijn rol als adviseur werk ik binnenkort met Dental Plek!’