De illusie hebben dat er (goed) gecommuniceerd wordt is echter één van de grootste communi
De illusie hebben dat er (goed) gecommuniceerd wordt is echter één van de grootste communicatie problemen.
10 januari 2018 

De illusie hebben dat er (goed) gecommuniceerd wordt is echter één van de grootste communicatie problemen.

Maar waarom hebben we het steeds over de communicatie? Communicatie maakt het namelijk mogelijk om met elkaar samen te leven, zowel zakelijk als privé. Door goede communicatie voorkom je misverstanden en kan de praktijk (of de relatie!) goed functioneren.

Middels communicatie brengen we bijvoorbeeld ideeën, taken en/of mededelingen over. Wanneer de communicatie niet optimaal verloopt, je niet alle informatie geeft, je te veel in één keer wilt vertellen of denkt het al gezegd te hebben kan de illusie ontstaan dat je wel goed gecommuniceerd hebt. Dit terwijl de ontvanger misschien een totaal andere  boodschap ontvangt.

In een praktijk heb je met meerdere ontvangers te maken zoals medewerkers met verschillende functies, patiënten, vertegenwoordigers, verzekeraars en andere derde partijen.

Hoe weet je zeker dat je boodschap bij iedereen even duidelijk overkomt? Of dat iedereen dezelfde informatie heeft? En dat men weet op welke centrale plek ze alle informatie terug kunnen vinden?

Wat kunnen tekenen zijn dat de communicatie niet goed verloopt?
Hoe weet je nou of je ook in de illusie leeft? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een gebrek aan goede communicatie kan leiden tot onder andere ongemotiveerde en ontevreden medewerkers, veel stress, hoge absentie en snel verloop. Dit kun je dus goed aan je medewerkers zien en horen, mits je daar écht voor open staat.

Maar wat valt er nou onder communicatie?
Een praktijk wordt gekenmerkt door verdeling van functies en taken om doelen te verwezenlijken. De verschillende onderdelen van een praktijk zijn zowel van medewerkers, patiënten als derde partijen afhankelijk, hetgeen coördinatie vereist. Deze coördinatie kan door communicatie  worden bereikt.

Enkele voorbeelden van interne communicatie zijn:

  • Vergaderingen
  • Werkschema’s
  • Gesprekken
  • Nieuwsbrieven
  • Mededelingen
  • Notulen
  • Handleiding & protocollen
  • Tevredenheidsonderzoeken (bij medewerkers)

Hoe kunnen we onze interne communicatie verbeteren?

Om iets te kunnen veranderen moet in eerste instantie vooral in kaart gebracht worden hoe het momenteel gaat. Zo krijg je waardevolle inzichten in de sterke en zwakke punten van de interne communicatie en kun je dit specifiek en meetbaar aanpakken.

Welke communicatiekanalen gebruiken we momenteel binnen de praktijk? Hoe worden deze manieren ervaren? Waar wordt alles opgeslagen? Wie houdt de protocollen, wetswijzigingen en notulen bij en waar zijn ze te vinden? Hoe ervaren de medewerkers en de patiënten de communicatie?

Een verbeterde interne communicatie heeft een positief effect op absentie, verloop, motivatie, betrokkenheid en betere prestaties van de medewerkers. Dit zorgt uiteindelijk voor meer productiviteit en het (nog) beter functioneren van de praktijk.

Tools om communicatie te verbeteren

  1. Wil je al je documentatie op een centrale plek hebben of hulp bij protocollen, richtlijnen en dergelijke?
    Neem dan contact op met Dental Plek via info@dentalplek.nl.
  2. Wil je de situatie meetbaar maken en in kaart brengen en/of specifiek advies/trainingen in persoonlijke communicatie, leiderschap, vergaderen of motiveren? Neem dan contact op met CORBO Care via info@corbo-care.nl

Hero Abdulla, CORBO Care

Communication works for those who work at it.”

John Powell

Over de schrijver
Reactie plaatsen