De Startende Tandarts
Interview met Stephan Tjiook, Creative Director
‘Werken binnen een platform als Dental Plek zou zomaar de toekomst van onze branche kunnen zijn’
De Startende Tandarts is in 2015 gestart als online platform om net afgestudeerde tandartsen te helpen bij de eerste stappen in hun carrière. Dit jaar viert De Startende Tandarts haar 3-jarig jubileum en is het – met ongeveer 1.000 leden – uitgegroeid tot een begrip op de markt bij zowel studenten als young professionals.
‘Mijn collega en oprichter van De Startende Tandarts, Stanley Pranoto, studeerde af aan het ACTA in januari 2015. Hij kwam erachter dat hij veel wist over tanden, maar niet over de stappen die hij moest zetten om ook daadwerkelijk als tandarts aan de slag te gaan’, vertelt Stephan Tjiook, creatief brein van De Startende Tandarts. ‘Stanley zocht het uit en merkte dat dit een hels karwei was. Omdat hij besefte dat na hem vele, andere afgestudeerden hier tegenaan zouden lopen, besloot hij de resultaten van zijn zoektocht te delen. Dit was de start van het online platform’.
‘Het sloeg enorm aan. Al snel maakten vrijwel alle studenten er gebruik van en werd De Startende Tandarts een begrip op de markt. We werden gevonden via Google. Ook kregen we vanaf het eerste uur ondersteuning van de ANT, een hele belangrijke partner van ons. Dit succes maakte dat Stanley De Startende Tandarts verder is gaan ontwikkelen met een blog, agenda en …het aannemen van collega’s.’
Het grote moment…
‘In 2017 organiseerden we voor de eerste keer ons grote zomerinspiratie event, Kickstart 360, met het thema ‘te land, ter zee en in de lucht’. Overdags was er een programma in het EYE Filmmuseum. Vervolgens een barbecue op een boot. We sloten het congres af met een afterparty in de SkyLounge van het Hilton. Een groot succes wat ons gigantisch veel spin-off opleverde. Uiteindelijk bleek Kickstart 360 de katalysator te zijn geweest van De Startende Tandarts’, vertelt Stephan enthousiast.
‘Vorig jaar organiseerden we een nog grootser congres in Theater Amsterdam. Dit jaar vieren we ons 3-jarig jubileum met een event op de OceanDiva Original. Dat wilden we eigenlijk al voor de eerste editie, maar die locatie konden we toen nog niet betalen’.
Jong, fris en innovatief
‘Onze evenementen zijn vernieuwend in de dentale branche. Voorbeelden hiervan zijn dat we tijdens onze events veel inzetten op beleving en dat deelnemers ‘silent disco hoofdtelefoons’ op krijgen. Hiermee kiezen ze zelf naar welke sprekers ze luisteren. Ook ‘The Battle’ is een niet meer weg te denken onderdeel waarbij sprekers de strijd met elkaar gaan. De nieuwe generatie tandartsen, ofwel de millenials, zijn opgegroeid met deze technieken. De congressen die andere partijen organiseren zijn doorgaans nogal klassiek. Ons grote voordeel is dat wij zelf onze doelgroep zijn en goed weten waar de behoeftes van de young professional liggen. Met De Startende Tandarts willen we het nieuwe geluid binnen de tandheelkunde zijn’, aldus Stephan.
Verdienmodellen
Naast de inspiratie evenementen organiseert het team van De Startende Tandarts nog veel meer. Vanuit de Kickstart University organiseren ze in samenwerking met De Opleidingspraktijk op jaarbasis twintig interactieve leerdagen waarbij verschillende onderwerpen uit het vak centraal staan. Het betreft één van de verdienmodellen van De Startende Tandarts. ‘Voor deze twintig sessies betalen leden het collegegeld dat zij normaal voor een academisch studiejaar neer zouden leggen, wat op het moment neerkomt op 2.060 euro. Een heel redelijk bedrag’, geeft Stephan aan. ‘Een gemiddeld congres kost namelijk zeker 350 euro en onze leerdagen zijn waardevoller, omdat er ongelofelijk veel ruimte is voor interactie en deelname. Binnen de Kickstart University kan je alle vragen stellen die je altijd al had willen stellen’.
Netwerken
‘Het is heel gemakkelijk om na het afstuderen contact met de universiteit en bepaalde groepen studievrienden te verliezen. Daarom streven wij na om met ons alumni network een verlengstuk te zijn van de drie studieverenigingen in Nederland. Kennis delen, netwerken en ‘social fun’ staan hierbij centraal. Zo hebben we sinds afgelopen zomer bijvoorbeeld een bedrijfshockeyteam. Op ons wensenlijstje staan ook nog activiteiten als een golftoernooi, zeilwedstrijd, beachvolleybaltoernooi, een rally, een wintersport, een bezoek aan de Formule 1 en ga zo maar door.
Het beste van twee werelden
‘Naast mijn werkzaamheden bij de De Startende Tandarts werk ik ook twee à drie dagen als tandarts in een praktijk in Amsterdam-Zuid. Ik behandel daar onder meer veel kinderen. Ja, inderdaad, het is veel’, vertelt Stephan lachend. ‘Maar, wel heel leuk. Ik heb het beste van twee werelden. Bij De Startende Tandarts kun je met je verhaal veel mensen inspireren en kinderen in je stoel maken je werk luchtig. Daar kun je lekker mee dollen’.
Professionele en educatieve zaken via Dental Plek
‘Toen ik Guus ontmoette was zijn visie en enthousiasme direct duidelijk voor me. Hij is een gouden vent. Werken binnen een platform als Dental Plek zou zomaar de toekomst kunnen zijn van onze branche. Voor onze doelgroep is dit ook geen toekomstmuziek. We zijn gewend aan de techniek. Het is alleen een kwestie van implementatie. Maar, het gaat niet vanzelf, je moet er je schouders onder zetten. Het gaat pas leven als je er energie in steekt’, benadrukt de Creative Director. ‘We zetten Dental Plek in voor alles met een professionele en educatieve insteek. Denk aan onze interne communicatie, de communicatie met ons Alumni Network en alles omtrent onze Kickstart University in samenwerking met De Opleidingspraktijk. Ook kunnen we Dental Plek inzetten tijdens onze events, zo hebben we laatst bijvoorbeeld een self contest gedaan tijdens ons Dynamic Network Dinner in Amsterdam.’
Bekijk hier de aftermovie van Kickstart 360 in 2019 te Amsterdam: